Ortodontist / Ortodonti uzmanı kimdir?
Ortodonti uzmanı, diş hekimliği eğitiminin ardından üniversitelerin ilgili kürsülerinde doktora çalışması yapan kişiye denir. Diş hekimliği eğitimi 5 senedir. Bunun ardından 4-6 sene arasında doktora eğitimi yapılır, bu süre içerisinde pratik ve teorik olarak ortodonti eğitimi ve hasta başında uygulamalar yapılır.

Ortodonti hangi yaşta yapılır?
Ortodonti için ideal tedavi yaşı, büyüme-gelişmenin devam ettiği yaşlar olan 8-14 arasıdır. Bununla birlikte her yaşta uygulanabilecek tedavi seçenekleri mevcuttur. Ortognatik cerrahi tedavi ise 18 yaşından sonra yapılır. Çocuklarda iskeletsel ve fonksiyonel bozukluk varsa, tedavi için beklenmemelidir. Bunun kararı tamamen bozukluğun şiddetine bağlıdır ve tedavi kararını sadece ortodonti uzmanı vermelidir.

Ortodontik sorunlar neden kaynaklanır?
Diş bozuklukları, kalıtımsal sebeplerden veya diş çürükleri, erken diş çekimleri, kötü alışkanlıklar (parmak emme vb) vb gibi sorunlardan kaynaklanır.

Süt dişlerinin çürümesi ve erken kaybı çapraşıklığa yol açar mı?
Süt dişleri, yerlerine gelecek daimi dişler için matrix görevi görürler. Hem kemiğin genişlemesi, hem de daimi dişlerin sığması açısından süt dişlerinin korunması çok önemlidir. Süt dişlerine geçici diş gözüyle bakılmaması ve çürüklerinin bir pedodonti uzmanı tarafından tedavi edilmesi gereklidir.

Kapanış bozukluğu olduğu nasıl anlaşılır?
Dişler kapatıldığında üst-alt yönde açıklık varsa, üst çene alttan daha darsa, dişler arasında boşluklar varsa, alt ya da üst çene diğerinden çok fazla önde ya da arkadaysa ortodonti uzmanı tarafından muayene olmanız gerekmektedir.

Dişlerimde çapraşıklık ve kapanış bozukluğu var.
Estetik görüntümün sadece protezle düzeltilmesi uygun mudur?

Diş yamukluğunun kaplamalarla düzeltilmesi, göz şaşılığının, gözü çıkartarak takma göz takılmasıyla düzeltilmesine benzetilebilir. Diş bütünlüğünün bozulduğu protetik işlemlerin geri dönüşünün olmaması, bu tedavinin ortodontik tedaviye göre dezavantajıdır.

Süt dişlerinin arasında aralıkların olması normal midir?
Süt dişlerindeki aralıklar, yerlerine gelecek olan daimi dişler için yer sağlarlar. Daimi dişler, süt dişlerine göre daha büyük oldukları için bu boşlukları doldururlar. Süt dişlenme safhasında çapraşıklık varsa bu, ileride oluşabilecek yamuklukların habercisi olarak görülmelidir.

Ortodontiste ilk gelişte ne olacak?
İlk randevuda tedavi süreci hakkında bilgiler verilir ve röntgen ve alçı modeller alınarak tedavi planlaması yapılmak üzere saklanır. Ortodonti ekibi tarafından tedavi planı yapuılan hastalar diğer seanslara randevu verilerek diş telleri takılır.

Erişkinler ortodontik tedavi görebilir mi?
Ortodontik tedavi her yaşta yapılabilir. Her yaşa göre uygulanabilen tedavi yöntemleri ve tedavi hedefleri vardır. Erişkin hastalarda genellikle porselen braketler ve lingual teknik kullanılır. Uygun durumlarda diş telleri yerine takıp çıkartılabilir şeffaf plaklarla (Ortho clear- Invisalign) ile tedavi yapılabilir.

Görünmeyen ortodontik teller var mıdır?
Orthoclear ve Invisalign, görünmeyen diş telleri olarak da anılırlar. Lingual tekniğin, Incognito olarak da bilinen daha ileri teknikle yapılan uygulamaları da vardır. Modern ortodontik teknikler sayesinde

Destekleyici ortodonti nedir?
Destekleyici ortodonti, protetik tedavi ya da diş eti tedavisi öncesinde yapılan ortodontik tedavidir. Bu tedavi sayesinde kaplamalar yapılmadan önce, eğilmiş dişler düzeltilir ve köprülerin daha stabil olması sağlanır. Diş eti tedavisinden önce yapılan ortodontik tedavi sayesinde de hastalar diş temizliklerini daha kolay yapabilirler. Düzgün sıralı dişler, yiyecek artıklarının kolay temizlenmesi açısından, diş eti hastalıklarına yakalanma riskini de azaltır.

Diş telleri takılırken ağrı olur mu?
Diş telleri takılırken ağrılı ya da anestezi gerektiren bir işlem yapılmamaktadır. Diş telleri dişlerin üzerine özel yapıştırıcılar ile yapıştırılır. Diş telleri, tedavinin ilk bir kaç günü damaklara ve diş etlerine rahatsızlık verebilir ve hafif ağrıya sebep olabilir. İlk bir kaç günlük alışma devresinden sonra diş telleri hemen hemen hissedilmez duruma gelir.

Tedavi sırasında nelere dikkat edilmeli?
Diş telleri hakkında en çok dikkat edilmesi gereken nokta diş temizliğidir. Diş çürüklerinin oluşmaması için gereken hijyen eğitimini ortodontistiniz verecektir. Bunun dışında sert ve yapışkan gıdalar braketlere zarar verebilir.

Diş çekimi gerekli mi?
Diş çapraşıklığının çok fazla olduğu durumlarda ortodontik amaçla diş çekimi gerekebilir. Diş çekimi ile kazanılan boşluklar, yamuk dişlerin düzeltilmesi için kullanılır, artan boşluklar da, arka dişlerin ön tarafa getirilmesi ile tamamen kapatılır. Tedavi sonunda ağızda her hangi bir boşluk kalmaz. Dünya genelinde ortodontik tedavi amaçlı çekim oranı % 35-40 arasında değişmektedir.

Hangi sıklıkla randevulara geleceğim?
Tedavi sırasında rutin kontrol aralığı 4-6 hafta arasındadır. Braket kırılması, batma vb durumlarda daha sık aralıklarla randevu gerekebilir.

Kullanılan diş tellerinin kaç çeşidi var?
Sabit diş tellerinin iki ana çeşidi vardır. Bunlar metal braketler ve porselen tellerdir. Metal braketlerde diş telleri daha fazla görünmektedir fakat temizliği ve korunması daha kolaydır. porselen tellerde ise hemen hemen hiç görünmeden tedavi olmak mümkündür. Son yıllarda lingual ortodonti denen içten takılan görünmeyen diş telleri uygulanmaya başlanmıştır.

Ortodontik tedavi pahalı mıdır?
Ortodontik tedavi yaklaşık olarak 18-24 ay kadar sürebilir. Bu tedavi sonrasında genellikle 24 ay kadar daha hasta takibine devam edilir. Tedavi maliyetinin içerisinde, kullanılan malzemeler, her seansta uzman hekim muayenesinin de dahil olduğu düşünülürse bu tedavi için pahalı tanımlaması yapmak zordur.

Ortodontik tedavi yapılmazsa neler olabilir?
Diş çapraşıklıkları ve iskeletsel düzensizlikler, estetik sorunların yanında, çiğneme sorunları, çene eklemi ağrıları ve kilitlenmeler, konuşma problemleri, diş çürükleri ve dişeti iltihaplarına sebep olabilir. Ortodontik tedavi sonunda tüm bu problemlere yönelik önlemler alınır.

Ortognatik cerrahi nedir?
İleri iskeletsel bozukluklarda sadece diş telleri faydalı olmaz. Eğer alt ve üst çene çok önde, geride ya da yanda konumlanmışsa, diş tellerinin yanı sıra, cerrahi müdahale ile iskeleti de düzeltmek gerekmektedir. Bu tedaviyi ortodonti uzmanı düzenler, cerrahiyi ise konusunda deneyimli plastik cerrah ya da çene cerrahı yapar.

Diş röntgeni zararlı mıdır?
Her türlü ilacın ve röntgenin az da olsa yan etkisi ve zararı vardır. Tüm tedavilerde, doktor fayda ve zarar hesabı yapar ve gerekli uygulamaları yapar. Elbette ki röngen ışınları zararlıdır fakat günümüz teknolojisinde, diş röntgenlerinin dozu, diğer radyasyon kaynaklarına göre oldukça azdır. Mikrodalga fırınlar, televizyonlar, cep telefonları ve hatta fön makinaları, ciddi oranda elektromanyetik radyasyon yayarlar ve kontrolsüz olarak kullanılırlar. Diş röntgeni çekilirken ise hekiminiz size kurşun önlük giydirecektir.

Diş telleri varken neler olacak?
Diş telleri olan kişilerde en önemli konu, tellerin temizliği ve ağız bakımının tam olarak sağlanmasıdır. Düzenli bakım yapılması hem dişlerin sağlığını garantiye alır, hem de tedavinin gidişatını olumlu etkiler. Düzenli diş fırçalama, diş tellerine uyumu büyük oranda kolaylaştırır. Diş ve diş etlerinin bakımsız olması durumunda ödem, hem kanamaya hem de tahrişe sebep olur. Diş tellerinin bir başka zorluğu da çok sert gıdaların tüketilmesindeki zorluktur. Bu durumda yapılması gereken kabuklu gıdaları dişlerle kırmamak, çok sert meyveleri dilimleyerek ve arka dişlerle çiğnemektir. Zeytin, erik gibi çekirdekli gıdaların çekirdeklerinin çıkartılması da diş tellerinin etkinliği açısından çok önemlidir. Diş telleri takıldıktan bir kaç gün sonra bu duruma alışılır ve kendiliğinden bir adaptasyon olur. Dişin üzerine yapışan braketlerin çevreleri de çubuk şekilli fırçalarla temizlenebilir. Braketler ilk bir kaç gün yanaklara batabilir ve tahrişe sebep olabilir. Bunun dışında bir kaç gün ağrı ve hassasiyet görülebilir. Bu süre sonunda diş tellerine tam adaptasyon sağlanır. Alışma sürecinin ardından kişiler telleri adeta unuturlar. Yeterli seviyede diş fırçalama ve bakımla diş telleri mutlu bir gülümsememize yardımcı olur.

Diş Telleri Zararlı mı?
Halk arasında diş tellerinin dişleri çürüttüğü ve zararlı olduğu yönünde kulaktan dolma bilgiler vardır. Bu yanlış bir bilgidir. Diş telleri kendi başlarına çürük sebebi olmazlar, bununla birlikte dişler yeterince fırçalanmazsa diş telleri diş yüzeylerinde yiyecek birikimine sebep olurlar. Diş teli olan hastalar tedavileri sırasında diş fırçalamaya ve ağız bakımına çok dikkat etmeli ve dişlerini temiz tutmalıdır. Diş bakımı uygun olursa diş telleri çürüğe sebep olmaz, aksine her ay diş teli kontrolünden geçen hastalar hem çürük ve diş eti sağlığı açısından da muayene olmuş olur, hem de hijyen eğitimi yapılır. Diş telleri varken diş fırçalama, normale göre biraz daha uzun sürse de gerekli temizlik kolayca sağlanabilir. Yumuşak kıllı küçük bir diş fırçası kullanılmalıdır. Buna ek olarak çubuk şekilli ara yüz fırçası da kullanılmalıdır. Diş teli tedavisi başında panoramik röntgenler alınır ve hem diş hekimi hem de ortodonti uzmanı tarafından muayene yapılır.

Diş tellerinin takılmasından önce tüm dolgular ve temizlikler yapılır. Diş telleri takıldıktan sonra da 3-5 haftada bir ortodonti uzmanı dişleri kontrol eder. Bu kontroller sırasında hem diş hareketleri gözlenir, hem de dişlerin temizlikleri, çürük olup olmadığı, diş etlerinin sağlığı konusunda kontroller yapılır. Çoğu durumda ortodontik tedavi başında ağız bakımı kötüdür, kontroller sırasında diş temizliği eğitimi yapılarak iyi bir bakım sağlanır. Bu alışkanlık bir kere kazanıldığı zaman ömür boyu ağız sağlığı garanti altına alınmış olur.

Diş Teli ve Çürükler
Diş tellerinin çürüğe sebep olduğu, halk arasında yanlış bilinen hususlardan birisidir. Diş çürüklerinin sebebi eksik diş fırçalama sonucunda oluşan yiyecek artıklarıdır. Bu artıklar, ağızdaki bakteriler tarafından sindirilir ve ortaya asit artıkları çıkar. Diş minesinin üzerinde oluşan asitler uzun vadede diş minesini yumuşatır ve çürüğe sebep olur. Diş tellerinin bu süreçteki etkisi, yiyecek artıklarının temizliğini zorlaştırmasıdır. Buna rağmen uygun biçimde temizlenen dişlerde çürük oluşmaz. Diş telleri fırçalanırken özellikle braketlerin çevresinin çok iyi temizlenmesi önemlidir. Sanılanın aksine braketlerin altında çürük oluşmaz, çünkü bu yüzeylere yiyecek artıkları ulaşamaz. Diş tellerinin temizliği öncelikle diş fırçası ile yapılır.

Ortodontik amaçla kullanılan diş fırçaları küçük başlı, düz ve yumuşak kıllı olmalıdır. Braketlerin çevresi ve dişlerin diş etleri ile birleştiği kısımlar dikkatlice temizlenmelidir. Dişlerin aralarını temizlemek için çubuk şekilli ara yüz fırçaları da kullanılmalıdır. Bu fırçaların günde bir defa kullanılması yeterlidir. Diş telleri ile kullanılmak üzere özel üretilmiş diş ipleri de vardır. Bu iplerin uçları, tellerin arasından daha kolay geçecek şekilde sert plastikten uçlar vardır. Diş ipi, akşam diş fırçalamadan sonra kullanılmalıdır. Fırçalama, diş ipi ve ara yüz fırçası dışında diş temizliği için kullanılabilecek gargara, ağız duşu gibi farklı yollar da vardır.